Nizhyn - 1000 years of Ukrainian culture!






Nizhyn is the second largest city of regional significance, located in the northern part of Ukraine, on the banks of the Oster River, a left tributary of the Desna, 83 kilometers from the regional center of Chernihiv and 126 km from the Ukrainian capital Kyiv. Population - about 74 thousand people.


Nizhyn has a huge number of historical and architectural monuments and monuments and memorials, which makes the city a real open-air museum..



History of the city

Nizhyn is mentioned for the first time in written sources in the chronicle "The Tale of bygone years" за Іпатіївським списком під 1078 р. у контексті подій міжусобної битви між руськими князями:
“І пішли насупроти. І коли були вони на місці на Ніжатиній ниві і зійшлися обидва війська, і сталася січа люта.”
It is believed that the first name of Nizhyn was "Nizhatyn" (from the ancient Slavic male name "Nizhata"), and the area was called "Nizhatyn Niva". Although there is another version, according to which the battle between the Russian princes took place in an uncompressed field. After that, the area where the current Nizhyn is located began to be called that.
57 years after the first mention, in 1135, "Nizhatyn Castle" is again mentioned in the chronicle, but as one of the cities burned by the Polovtsians. In 1147 the city of Unenizh is mentioned by the author of the Kyiv Chronicle as one of the border towns of the Pereyaslav principality.
At the beginning of the XIII century. Unenizh shared the tragic fate of other cities of Kievan Rus. In October 1239, the Golden Horde detachment of Khan Meng on the way to Chernihiv completely destroyed the fortress of Unenizh.
During the time of the Grand Duchy of Lithuania in chronicles and documents the territory of the modern city was called Ніжинське городище. Місто було прикордонною фортецею, яку у 1385 р. великий київський князь Володимир Ольгердович дарує у володіння князю Юрію Івантичу Половцю-Рожиновському, нащадку Володимира Мономаха та половецького хана Тугоркана. Відродження міста історики пов’язують з утворенням Чернігівського та Київського воєводств у XV ст.
На початку XVII ст. місто входитьдо складу Польської держави. У 1625 р. польським королем Сигізмундом ІІ місту було надане Магдебурзьке право, згідно з яким усі мешканці міста звільнялись від сплати податків до королівської скарбниці та отримували можливість займатися торгівлею, ремеслами, рибальством та виготовляти пиво та горілку на продаж. Для самоврядування обирався міський магістрат на чолі з війтом, якого призначав король. З’явилася печатка, на якій зображений покровитель міста Георгій Переможець.
Також у XVII ст. Ніжин був центром найбільшого в Україні козацького полку. До його складу входили ямпільська, глухівська, батуринська, борзнянська сотні. Ніжинський полк під керівництвом полковників Прокопа Шумейка, Лук’яна Сухіша та Івана Золотаренка брав участь у визвольній війні під проводом Богдана Хмельницького.
У добу Гетьманщини Ніжинський полк був найбільшим територіально і за чисельністю. А місто також було одним з найбільших на території України. Наприклад за переписом 1654 року, у Ніжині мешкали 11 600 осіб в той час як у Києві — 7 800 осіб.
Відповідно до рішень Переяславської Ради та Березневих статей 1654 р., Ніжин, як і вся територія Лівобережжя, був приєднаний до Московського царства.
У 1663 році у Ніжині відбувалася знаменита подія – «чорна рада», на якій обирався гетьман Лівобережжя. Претендентів на гетьманську булаву було три: ніжинський полковник Василь Золотаренко, переяславський полковник Яким Сомко та кошовий війська Запорізького Іван Брюховецький, який і став гетьманом.
В пам’ять про козацькі часи в центрі міста височить величний Миколаївський собор в стилі козацького бароко (1658-1668).
Миколаївський собор-пам’ятка архітектури національного значення
Панорама старого Ніжина

Пам'ятні дати Ніжина


1020 – закладено Ніжинський скарб монет, чеканених князем Володимиром.
1078 – князівські усобиці за чернігівський стіл на Нежатиній Ниві.
1147 – у Іпатіївському літописі згадане місто Уненеж.
1514 – на Сіверщині утворено Ніжинський козацький полк.
1625 – польський король Сигізмунд ІІІ надав Ніжину Магдебурзьке право та герб із зображенням Юрія Змієборця на коні.
1648 – Ніжинський полк став найбільшим і найчисельнішим.
1657 – на ціле століття Ніжин стає торгівельним центром Лівобережної України.
1704 – у Ніжині Іван Мазепа одержав гетьманські клейноди від польського короля.
1803-1806 – кругосвітне плавання капітана Юрія Лисянського.
1807 – закладено Гімназію вищих наук князя Безбородька, яку відкрито у 1820 р.
1869 – збудовано станцію Ніжин, що знаходилась на лінії Київ-Курськ.
1910 – демонстраційні польоти Сергія Уточкіна над ніжинським базарним майданом, які спостерігав маленький Сергій Корольов.
1913 – рекордний переліт Петра Нестерова Київ-Ніжин-Київ.
1918 – бій під Крутами. Захоплення Ніжина Червоною армією.
1943 – Ніжин звільнено від фашистських загарбників. Напередодні відступу окупанти розстріляли групу підпільників на чолі з незрячим юристом Яковом Батюком. Їх вшановано пам'ятником та меморіальною дошкою Батюку та меморіалом на Троїцькому кладовищі.
Комунальні служби
Ніжинський РЕМ 7-11-14, 3-10-16
Комунальне підприємство «ЖЕК» «Північна» 4-23-98
Комунальне підприємство "Служба єдиного замовника" 2-25-08
Комунальне підприємство Житлово-експлуатаційна контора "Південна" 2-64-00
НіжинТеплоМережі 7-11-97
Газова служба 104, 2-50-27
Управління водопровідно-каналізаційного господарства 2-33-09
Довідково-інформаційні служби
Служба точного часу 121
Залізничний вокзал 92-3-65, 92-2-00
Автовокзал 3-12-11
Довідкове бюро залізничного вокзалу 73-94
Головне відділення "Укрпошти" 54-4-76
Виконком 7-19-11
РАГС 2-22-70, 5-49-66





НІЖИН ПОГОДА
January 1, 0
12 : 00: 00